Mozartin Ooppera Così fan tutte – Rakkauden koulu M-Yachtsin vanhassa veneveistämössä Loviisassa
M-Yachtsin venesäilytyshallissa järjestettiin syyskuussa 4 esitystä Mozartin oopperasta Cosí fan tutte. Alun perin tila on ollut Sotakorvaus-telakka ja siellä on rakennettu proomuja Venäjälle. Tällä hetkellä tilassa säilytetään isoja veneitä ja yachteja talvella. Tilassa myös korjataan ja kunnostetaan veneitä.
Loviisan Oopperayhdistyksen taiteellinen johtaja ja primus motor, laulaja Maria Linde uudisti Mozartin oopperan libreton ja käänsi sen ruotsiksi. Tapahtumat oopperassa hän sijoitti 1800-luvun lopun kylpyläaikaan Loviisaan. Siihen aikaan kylpyläkulttuuri kukoisti Loviisassa, ja kaupunki täyttyi kesäisin juhlivista lomailijoista ja kylpylävieraista, Linde kuvailee.
Linde halusi, että oopperan esitystila olisi tarpeeksi iso, jotta yleisöä mahtuisi paljon, eikä tuntuisi liian ahtaalta näin pandemian jälkeen. M-Yachtsin veneveistämö osoittautui erinomaiseksi paikaksi oopperalle. Koko oopperatiimi oli innoissaan tiloista, ja lavastus ja valotekniikka rakennettiin hienosti paikalle sopivaksi. Äänen kuuluvuuden kanssa oli alussa hankaluuksia, kirkkomaisen kaiun vuoksi. Oopperassahan tekstillä on tärkeä rooli tapahtumien kulkua seuratessa. Lisäämällä isoja kankaita ja akustiikkalevyjä tilasta saatiin erittäin toimiva myös äänen suhteen.
Tila oli hyvin erilainen kuin mihin olemme tottuneet oopperaesityksiä kuulemaan ja kokemaan, mutta ilahduttavaa oli nähdä, kuinka tämä tila oli saatu muuttumaan veneiden talvisäilytyksestä kulttuurin kohtauspaikaksi. Tilaan mahtui reilusti katsojia, kolmesataa ja tunnelma esitysten aikana oli korkealla. Tilaan oli saatu rakennettua myös tila väliaikatarjoilulle, ja pöytiä oli tarjolla sopivasti. Narikka oli sisäänkäynnin läheisyydessä ja ulos oli hankittu Bajamaja- WC:itä.
Mistä kaikki alkoi?
Kulttuurivaikuttaja Maria Linde kokosi vuosina 2018-2019 yhteen seudun kulttuurialan ammattilaisia ja harrastajia toimiessaan Klara -oopperan (Bizet’n Carmen) visionäärinä, tuottajana ja solistina. Maria Linde myös käänsi ja muokkasi Carmen -oopperan libreton ja siirsi tapahtumat kieltolain aikaiseen Loviisaan. Carmen esityksen jälkeen joukko tiimiläisiä päätti menestyksen myötätuulessa perustaa yhdistyksen, jonka turvin jatkossakin olisi mahdollista tuottaa korkeatasoisia ooppera- ja musiikkiteatteriesityksiä Loviisassa.
Katsojien kokemuksia esitystilasta
Kokemusten talo -hanke oli kuvaamassa esitystä ja teetti kyselyn oopperaesityksen tilakokemuksesta. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 16. Kysymykseen miten veneensäilytystila mielestäsi toimi oopperaesityksen järjestämiseen? 87,6 % vastaajista totesi, että tila toimi erittäin hyvin tai hyvin oopperaesityksen järjestämiseen. Mahdollisia kehitysehdotuksia ja hyviä käytäntöjä tilan käytöstä oopperaesitykseen vastattiin mm. “Hyvä näin.” ja “Hieman kalteva katsomo antaisi paremman näkyvyyden takariveiltä.”
Kysymykseen ”Millaisia mielikuvia tila sinussa herätti?” Saatiin vastauksena seuraavaa: “Mietin millaisia paatteja siellä talvisin on.” ja “Että miten sinne saadaan enemmän ihmisiä. Åsgård oli kovin ahdas vaikkakin viihtyisä.” (toim. huom. Åsgård oli Klara-oopperan esityspaikka).
Kysymykseen: ”Millainen tilan tunnelma mielestäsi oli?” Saatiin vastauksena seuraavaa: “Tunnelma oli lämminhenkinen, joskin tila oli kylmä.”, “Että on väliaikainen, vähän karu, mutta ei se haitannut. ” ja “Helt OK”.
Kuusi vastaajaa kuudestatoista oli tehnyt myös ennakkotilauksen väliajalle. Sisääntuloon ja WC:n löytymiseen toivottiin enemmän ohjeistusta, koska osa koki ettei sisääntulo eikä WC ollut helppo löytää. Väliaikatarjoilujen kanssa koettiin, että oli hieman ahdasta, kun 12 henkeä oli saman pöydän äärellä + kakut, kahvit ja viinit. Seisomapaikkoja hieman harmiteltiin, vaikka oopperaesityksen aikana olikin jo istuttu tovi. Äänen toistoa pidettiin hyvänä ja lavastusta pidettiin erinomaisena tilaan nähden.
Loviisan idearikkaan oopperayhdistyksen ansiosta uudenlainen veneidentalvisäilytystilan käyttö mahdollisti monelle katsojalle ikimuistoisen kokemuksen. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että ainakin kulttuurituotantoa voi hyödyntää erilaisissa mielenkiintoisissa tiloissa, joiden käyttötarkoitus on kaukana varsinaisesta oopperasalista, johon yleisö on tottunut. Oopperan ilo ja kokemus rikastuttaa meidän kaikkien arkea ja Loviisassa on siinä onnistuttu ennakkoluulottomasti ja upeasti.