Millaisia kulttuuri- ja tilaelämyksiä voidaan luoda liikuteltavan teknologian avulla? Kokosimme yhteen aiheesta kiinnostuneita ja lähdimme selvittämään, mitä liikuteltava tila tarkoittaa ja mahdollistaa.
Kohtasimme Kouvolassa Xamkin Future Experience Labissa 16.5. liikuteltavan teknologiatilan kehittämisen merkeissä. Tilaisuuden tarkoituksena oli herätellä ajatuksia, millaisia vuorovaikutteiset etäesitykset ja teknologian avulla koettavat kulttuurielämykset voisivat olla.
Esiintyjän näkökulmasta etäesiintyminen ei houkuttele eikä liveyleisöä korvaa mikään, mutta voisiko teknologia rikastaa live-esityksiä ja tarjota tunteikkaita ja yhteisöllisiä kokemuksia myös heille, jotka eivät syystä tai toisesta pääse mukaan livekatsomoihin? Voisiko teknologia mahdollistaa vuorovaikutuksen kotikatsomoista myös esiintyjän suuntaan ja tehdä etäyleisöstä aktiivisia osallistujia? Liikuteltavan teknologiatilan kehittäminen on yksi konkreettisista toimenpiteistä Kokemusten talo -hankkeessa. Tavoitteena on löytää helppokäyttöinen, edullinen ja monipuolinen laitekokoelma, jonka avulla voidaan esittää taidetta erilaisissa tiloissa. Haluamme kehittää liikuteltavaa teknologiatilaa yhdessä tilan käyttäjien kanssa, jotta saisimme tietää, minkälaisia laitteita todella tarvitaan ja minkälaisia käyttökohteita niillä olisi. Niinpä kutsuimme mukaan Ideapaja-tilaisuuteen taiteen- ja kulttuurialojen ammattilaisia, teknologiatilan potentiaalisia käyttäjiä sekä kaikkia aiheesta kiinnostuneita.
Ideapajaan osallistui yrityksiä, yhdistyksiä sekä kehittämishankkeita. Kokeilimme porukalla liiketunnistukseen perustuvaa älyseinällä ryhmässä pelattavaa The Great Escape -peliä, katsoimme 360-musiikkivideota VR-laseilla sekä tutustuimme pyörillä kulkevaan Artome-esityskalusteeseen, jonka avulla voidaan helposti projisoida esityksiä ja järjestää videoneuvotteluita. Lopuksi pohdimme pienryhmissä kahvin äärellä, miten teknologiaa voisi hyödyntää erilaisiin esityksiin ja minkälaiset virtuaalikokemukset voisivat kiinnostaa myös itseä kuluttajana.
Pienryhmissä heräsi muun muassa seuraavia ajatuksia ja kysymyksiä jatkokehittämiseen:
- Liikuteltava teknologia voisi aktivoida etäosallistumiseen. Esitys tai työpaja voisi siirtyä helposti esimerkiksi kylätaloilta toisille.
- Miten VR-maailmoja voisi hyödyntää taikuudessa?
- ASMR-kokemukset ja immersiiviset sisällöt hyvinvoinnin näkökulmasta kiinnostavat.
- Virtuaalilaseilla koettava maailma olisi hyvä saada esille isommalle seinälle myös muiden tilassa olevien nähtäville.
- Live-esityksen taltiointi ja sen uudelleen esittäminen niin, että katsoja voi kokea olevansa osa yleisöä.
Jatkotyöskentelyn osalta osallistujilta tuli toive, että sitä tehtäisiin tilassa, jossa esityksiä ja teoksia voisi jatkossa myös kokea. Näin ollen seuraavaksi ideointipaikaksi valittiin Kauppakeskus Veturin tyhjä liiketila, jossa Ideapajan jatkot järjestetään 22.6. Kauppakeskus Veturi on jo pitkään tarjonnut taitelijoille näyttelytiloja ja heillä on jatkossakin kiinnostusta esitellä kauppakeskuskävijöille kulttuuria sen eri muodoissaan sekä kehittää elämyksellisiä tiloja. Tervetuloa jatkamaan ideointia kanssamme!
Tiina Savallampi
Löydät alkuperäisen blogi-kirjoituksen tästä linkistä.
Muotoilija AMK, Tiina Savallampi on Kokemusten talo -hankkeen Xamkin osatoteutuksen projektipäällikkö. Hankkeessa hän tutkii ja kehittää virtuaalista vuorovaikutusta.